کیفیت گرده ذرت برای زنبور عسل

اگرچه ذرت یک گیاه باددوست بوده و غدد شهددان در این گیاه تکامل نیافته و به معنای واضح تر شهدی در این گیاه تولید نمی شود اما به لحاظ تولید گرده برای زنبورعسل ارزشمند است. و مقادیری از این گرده ها به عسل انتقال می یابند. و با توجه به این که اغلب ارقام کشت شده ذرت تراریخته هستند نگرانی هایی از این بابت در ارتباط با عسل های حاوی گرده های این ذرت های تراریخته وجود دارد.

در ارتباط با تغذیه زنبورعسل نیز هم به لحاظ علمی و هم تجربه گزارشاتی از مطلوب نبودن گرده ذرت برای زنبورعسل وجود دارد. اگرچه فصل گلدهی ذرت در آخر تابستان به نحوی است که انتخاب های بهتری برای کوچ نیست اما میشود با تمهیداتی از گرده ذرت استفاده بهینه تری کرد و به عنوان گرده مکمل در تغذیه کلنی مورد استفاده قرار گیرد.

گرده ذرت از گرده های کم ارزش است با این تفاوت که گرده های ذرت به میزان بسیار زیادی تولید میشوند. اگر این گرده های ذرت ، کیفیت گرده های درختان میوه ای همچون سیب و یا گیلاس رو میداشت در این فصل گلدهی قطعا بهترین بود و قطعا صنعت زنبورداری دنیا متحول میشد. فقط حیف که گرده ها کم کیفیت هستند.
گرده مطلوب زنبورعسل بایستی حداقل 20 درصد پروتئین کل داشته باشد در حالی که گرده ذرت بین 13 تا 17 درصد پروتئین دارد و فقز آمینواسیدهای ضروری باعث میشود کلنی به آن صورت که باید زنبورسازی نداشته باشد و در زمستان این گرده های تک گل برای زنبورعسل مطلوب نباشد و ..
ذرت مشکل تراریخته بودن رو نیز داره و نگرانی هایی از این بابت نیز برای محیط زیست از جمله زنبورعسل توسط محققین ابراز شده است .

منبع : استاد بهزاد رفاهی